Thursday, February 3, 2011

Fwd: مینیمالیسم

 
 



ضميمه 44013
مینی مالیسم
یا کمینه گرایی، مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش‌های ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی و یا شبه فلسفی بنیان گذاشته‌است.
مینی مالیسم در شکل‌های مختلفی از طراحی و هنر، به ویژه در هنرهای تجسمی و موسیقی و معماری استفاده می‌شود. مینی مالیسم پس از جنگ جهانی دوم، در هنر غرب به وجود آمد و بیشتر از سوی هنرمندان هنرهای تجسمی آمریکایی در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، گسترش پیدا کرد.
مینی مالیستها معتقدند با حذف حضور فریبنده ترکیب بندی و استفاده از موارد ساده و اغلب صنعتی که به شکلی هندسی و بسیار ساده شده قرار گرفته باشند، می‌توان به کیفیت ناب رنگ، فرم، فضا و ماده دست یافت. از هنرمندان این سبک می‌توان به دیوید اسمیت، دونالد جاد، ارنست تروا، سول لویت، کارل آندره، دن فلاوین، رابرت رایمن، رونالد بلادن ، ریچارد سِرا ، میس وندروهه ، تادائو آندو و هرزوک و دمرون اشاره کرد.
آثار هنر مندان مینی مالیست گاه کاملاً تصادفی پدید می‌آمد و گاه زادهٔ شکل‌های هندسی ساده و مکرر بود. مینی مالیسم نمونه‌ای از ایجاز و سادگی را در خود دارد و بیانگر سخن میس ونده روهه است: Less is more (کمتر بیش تر است).

هنر مینیمال در شاخه هایی چون :
§معماری
§مجسمه سازی
§طراحی مبلمان
§ رقص
§موسیقی و تئاترو سینما
§و حتی طراحی مد
متجلی گشت و در تمامی آن ها نمایندگانی با آثاری شاخص یافت.


یکی از اصلی ترین تجلی گاه های هنر مینیمال ، معماری و زیر شاخه های آن است. جمله معروف کمتر بیشتر است ( Less is More ) به نوعی شعار این رویکرد محسوب می گردد. هر چند که یکی از دوره های درخشان مینیمال، دهه 1960 می باشد اما این رویکرد تا به امروز به حیات خود ادامه داده است و در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و در این مدت در تعامل با سایر رویکرد ها و اندیشه های معماران و هنرمندان بزرگ به تکامل رسیده است.



معماری مینیمال مقدم – میس وندروهه
اوج تکامل ایده های مینیمالیستی در جمله معروف " کمتر بیشتر است" و ساختمان هایی چون فارنزورث و پاویون آلمان در بارسلونا می باشد. بر خلاف سایر هنر ها معماری در این دوره حامی اندیشه ها و آرمان های مدرنیسم بود. میس سعی داشت در پروژه هایش با سیستم هایی که اغلب شبکه ای، ساده و شفاف هستند، یه ساماندهی فضا بپردازد. معماری میس همچون مدرنیسم مقتدر آن دوره، در پی آن است که همه چیز را به یک فرجام منطقی برساند و این اقتضای زمان است.

خانه فارنزورث (میس وندروهه)
ضميمه 44014

معماری مینیمال ژاپن – تادائو آندو

خانه کیدوساکی (تادائو آندو)

معماری مینیمال متأخر – هرزوک و دمرون



عكس ضميمه

 

No comments:

Post a Comment